Om de bereikbaarheids-/piketdienst goed in te richten, wordt in veel organisaties gezocht naar een efficiënte oplossing hiervoor. De ene organisatie werkt met een mobieltje dat van persoon tot persoon wordt overgedragen. De andere organisatie werkt met het doorschakelen van een vast toestel via *21 naar het dienst hebbende toestel. Weer een andere organisatie gebruikt “hunt groepjes” in hun bedrijfstelefonie centrale.
Vaak gaat het dan ook niet alleen om de bereikbaarheid zelf, maar ook om een manier om te kunnen rapporteren wie, wanneer, welke dienst heeft gedraaid. Tevens kan aan de hand van deze rapportage de (eventuele) vergoeding richting de betreffende medewerker plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers in de zorg, strooiploegmedewerkers, BHV-ers en AIT-ers.
New Bridges heeft in Nerve Centre een standaard bereikbaarheidsmodule. Deze module kan worden ondersteund door een roosterapplicatie en/of gebruik maken van een persoonlijke App voor de medewerkers. Nerve Centre regelt in alle gevallen dat er iemand bereikbaar is en dat de bereikbaarheidsdienst in geen geval door niemand wordt bemand. Deze zogenaamde piket functionaliteit bewaakt de bemensing van de diensten en geeft een “alarm” of notificatie mocht dit dreigen te gebeuren.